Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVII
nr. 11 (898) Noiembrie 2019
Diaspora
Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.
La Galeria Arthis, in Bruxelles, intre 15 noiembrie 2019 - 7  
ianuarie 2020, are loc o noua expozitie remarcabila a unui artist  
roman stabilit in Belgia care a expus de multe ori la Arthis dar si  
la alte mari galerii din Europa, inclusive din Romania.                   

Pictor si muralist inainte de toate, Nicolae Groza e si grafician,  
desenator si ceramist; pregatirea sa  artistica solida ii permite sa  
abordeze numeroase discipline grafice. Fiecare dintre ele, prin  
limitele tehnice impuse sensibilitatii artistului este nu o frana, ci  
dimpotriva o provocare, un motor care il stimuleaza pe acest  
perfectionist sa coboare si mai mult in profunzimile sinelui si sa  
dea astfel si mai multa profunzime universului sau grafic.                  

Repertoriul lui Nicolae Groza este foarte vast. Pictura sa este  
imbogatita prin spontaneitate si exploreaza un repertoriu de  
fantasme personale inspirate de mituri si simboluri universale.              

Nascut la Adjud, Romania, pe 30 martie 1943, Nicolae Groza  
studiaza Pictura Monumentala cu profesorii Paul Miracovici si  
Gheorghe Popescu la Institutul de Arte Plastice Nicolae  
Grigorescu, Facultatea de Arte decorative. Din 1968, el este  
membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania.               

Operele lui fac parte din colectii de stat si private din Europa,  
Australia si din Canada.                                                                                                                        

Nicolae Groza traieste si lucreaza in Belgia din 1984.

Casa de cultura belgo-romana Arthis
Expozitie Nicolae Groza la Bruxelles
Nicolae Groza -
„Iconografia
sub imperiul
culorii exaltate”


de Virgil MOCANU



“Nicolae Groza era adeptul 

echilibrului tonal, al organizarii

configuratiei in raporturi de gama

subtil armonizate sub semnul unei

dominante al carei impact vizual

era conditionat de functia

simbolica. Astazi asistam la o alta

punere in ecuatie a culorii

expresive, ca efect al experientelor

artistice si umane traite prin

integrarea intr-o alta alveola

spirituala si materiala. Si

tostusi…noile configuratii,

exaltand intensitati tonale pana in

pragul violentei, al dramatismului

si exasperarii, contin in substanta

lor acorduri si raporturi ce se

revendica din substanta picturala

originara. Nu sunt simple

reziduuri stilistice sau nostalgii, ci

afirmari ale unui mod original de

a gandi culoarea in toate valentele

sale : forma, spatiu, metafora,

sentiment.


Uneori strigatul unui pigment pur

- albastru, verde, rosu cel mai

adesea - incearca sa estompeze

orchestrarile subtile, dar el nu

face decat sa le sublinieze

picturalitatea rafinata amintind

nobletea precedentelor bizantine.

Mai mult, in planul receptarii

afective aceste lucrari devin

interludii de echilibru, calm si

seninatate, intr-o dezlantuire

pasionala si agresiva sub raport

strict vizual. S-ar parea ca avem

de a face cu o hibridizare

morfologica, dar in realitate este

un efect de complementaritate,

confirmand persistenta unui

Ungrund de natura intelectuala.

Prin opozitie, violentele cromatice

provocate de impulsul teluric

eliberator de energii sunt

rezultatul unei reactii empirice. S-

ar parea ca « regula care

corecteaza emotia » - l-am citat pe

cartezianul Braque - este virtual

amenintata. Simpla impresie,

provocata de socul perceptiei

primare. In realitate, alchimia

raporturilor de calitate si cantitate

continua sa functioneze, dar cu un

alt dozaj al culorilor. Noua

signaletica tonala urmareste

provocarea unui sentiment de

anxietate dus pana in pragul

spaimei, organizand iconografia

sub imperiul culorii exaltate.


La capatul incercarii de a descifra

motivatia, semnificatia si mesajele

unei opere picturale nelinistite si

interogative, ramane certitudinea

unei optiuni unice, ca un fel de a

privi si intelege lumea in sens

filosofic, dincolo de propriile

experiente si metamorfoze. Este

substanta omului si pictorului

Nicolae Groza, personaj al carui

destin sta sub semnul sentintei

eminesciene :

« Cerul deasupra schimbi,
nu sufletul, marea trecand-o ».”