Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVIII
nr. 3 (902) Martie 2020
Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.
Editorial
Focus


OUG NR. 29/2020 PRIVIND
UNELE MASURI FISCAL-
BUGETARE
MASURI PRINCIPALE PENTRU
IMM-URI

I. IN CADRUL PROGRAMULUI IMM INVEST ROMANIA


1. Se mareste garantia de catre stat de la 50% la maximum 80%

din valoarea finantarii pentru credite pentru realizarea de

investitii si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru

capital de lucru. Valoarea maxima a finantarilor garantate de stat

pentru un beneficiar este de 10 milioane lei ;


2. Pentru IMM-urile care nu au depus situatii financiare la data

solicitarii creditului garantat valoarea maxima a finantarii pentru

creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe

baza mediei cheltuielilor aferente din balantele lunare;


3. Acordarea uneia sau mai multe garantii pentru credite/linii de

credit pentru finantarea capitalului de lucru, de maximum 90%,

pentru microintreprinderi sau intreprindere mica, in valoare

maxima de 500.000 lei pentru microintreprinderi, respectiv

maximum 1.000.000 lei pentru intreprinderile mici;


4. Pentru creditele acordate microintreprinderilor sau

intreprinderilor mici se subventioneaza cu 100% dobanzile

aferente creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului

de lucru si a creditelor pentru investitii, din bugetul Ministerul

Finantelor Publice in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de

minimis;


5. Perioada de acordare a subventiei de dobanda este de la

momentul acordarii creditului si poate dura pana la 31 martie

2021;


6. Durata maxima afinantarilor este de 120 de luni in cazul

creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul

creditelor/liniilor de credit pentru capitalul de lucru (putand fi

prelungite cu maxim 36 de luni).


II. MASURI PENTRU IMM-URI


1. Pe durata starii de urgenta IMM-urile care si-au intrerupt total

sau partial activitatea in baza deciziilor autoritatilor publice

competente si detin certificatul de urgenta eliberat de MEECA

beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati-

electricitate, apa, gaze natural, telefonie si internet, precum si de

amanarea la palta a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu

social si sediu secundar;


2. In contractele in derulare incheiate de IMM-uri poate fi invocata

forta majora impotriva acestora numai dupa incercare dovedita cu

inscrisuri communicate intre parti, prin orice mijloace, de

renegociere a contrcatului, pentru adaptarea clauzelor acestuia.


3. Se prezuma caz de forta majora masurile dispuse pentru

prevenirea si combatere pandemiei care a afectat activitataea

IMM, atestata prin certificatul pentru situatii de urgenta;


4. Penalitatile din contractele incheiate cu autoritatile publice de

catre IMM-uri, pentru intarzieri in executare, nu se datoreaza pe

durat starii de urgenta;


5. Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se

prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta, iar pe

perioada acesteia se suspenda depunerea declaratiei.


RESTRUCTURAREA OBLIGATIILE BUGETARE

1. Se prelungeste termenul pana la care debitorul care doreste sa

isi restructureze obligatiile bugetare, are obligatia de a notifica

organul fiscal competent cu privire la intentia sa pana la 31 iulie

2020, fata de 31 martie 2020;


2. Se prelungeste termenul pana la care solicitarea de

restructurare a obligatiilor bugetare se poate depune pana la 30

octombrie 2020, fata de 31 iulie 2020.


III. MASURI FISCALE

1. Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in

vigoare a ordonantei de urgenta si neachitate pana la incetarea

masurilor nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati

de intarziere - inceteaza in termen de 30 de zile de la incetarea

starii de urgenta.


2. Se proroga pana la 30 iunie termenele de plata a impozitului pe

cladiri, terenuri si mijloace de transport, cu pastrarea bonificatie

de 10%.






OUG NR. 30/2020 PENTRU
MODIFICAREA SI
COMPLETAREA UNOR ACTE
NORMATIVE, PRECUM SI
PENTRU STABILIREA UNOR
MASURI IN DOMENIUL
PROTECTIEI SOCIALE IN
CONTEXTUL SITUATIEI
EPIDEMIOLOGICE
DETERMINATA DE
RASPANDIREA
CORONAVIRUSULUI SARS-
COV-2


Masuri principale privind indemnizatia platita salariatilor:

1. Pe perioada starii de urgenta, in cazul suspendarii temporare a

contractului individual de munca din initiativa angajatorului,

indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, sunt de minimum

75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat

platite din fondul de salarii, se suporta din bugetul asigurarilor

pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu

brut, prevazut de bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.

2. Beneficiaza angajatorii care se afla in una din urmatoarele

conditii:

a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de

autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de

urgenta decretate si detin certificatul pentru situatii de urgenta

emis de MEEMA;

b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19 si

nu au capacitatea financiara de a asigura plata tuturor salariilor

angajatiilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei

pentru cel mult 75% din salariatii lor. Plata se va realiza in baza

unei declaratii pe propria raspundere din care reiese ca

inregistreaza o diminuare a incasarilor cu un procent de minimum

25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie

2020 si nu are capacitatea financiara de plati toti angajatii;

3. Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, CASS si CAS se

face de angajator din indemnizatiile incasate.

4. Pentru indemnizatia platita angajatorul nu datoreaza

contributia asiguratorie pentru munca (CAM).






Reactia presedintelui CNIPMMR






Cu privire la continutul OUG-urilor, Florin Jianu, presedinte
CNIPMMR a declarat:
“Salutam masurile luate pentru sprijinul mediului de afaceri,
mare parte din acestea sunt cele propuse de catre noi in sedintele
pe care le-am avut in aceasta perioada. Totusi, tinand cont de
faptul ca , de la o zi la alta, situatia se deterioreaza, avem nevoie
de continuarea masurilor in doua directii:
1.           Sustinerea de catre sistemul bancar a IMM-urilor
2.           Ajustarea de catre stat a cheltuielilor publice”





Conditii pentru ajutoarele de stat

Cum primesc firmele bani in
criza coronavirus

Antreprenorii trebuie sa depuna documente care sa ateste o

scadere a incasarilor cu un procent de minim 40% fata de

perioada similara a anului precedent solicitarii. Si sunt valabile

pentru anumite sectoare, de exemplu transport, turism horeca.

”Sunt pachete care sustin companiile sa-si continua activitatea,

linie de credit, de capital, de lucru. Ministerul Muncii a lucrat si

va veni cu solutii pentru somajul tehnic. Acele companii care nu

au probleme trebuie sa-si plateasca la timp impozitele ca sa putem

sa transferam bani de la buget pentru a plati pe cei cu probleme.

Pentru IMM-uri am anuntat instrumente de lucru cu garantie de

la stat ca aceste companii sa aiba acces la finantare, sa-si ia

materie prima, sa si plateasca angajatii. Depinde si de noi sa

consumam in continuare. Avem bani pentru pensii, salarii,

ajutoare de stat, rambursam TVA”, a declarat Florin Citu la

Realitatea PLUS.

Turismul, transporturile si domeniul ospitalitatii si al

restaurantelor sunt  primele sectoare lovite dur de criza provocata

de noul coronavirus. Unda de soc se va resimti si in alte domenii,

dar Romania va avea o imagine exacta a impactului abia in vara,

cand se asteapta ca numarul imbolnavirilor sa scada, apreciaza

mai multi analisti economici. Unele analize anticipeaza ca peste

un milion de angajati din economia autohtona risca sa intre in

somaj sau sa fie disponibilizati.


S-a suspendat si activitatea
Loteriei Romane

Loteria Romana a anuntat  ca, incepand din 18 martie a.c., este

suspendata temporar activitatea de comercializare a produselor

loteristice, loz, loto, videoloterie si pariuri mutuale, pana la o data

ce va fi comunicata ulterior.

Agentiile loto sunt inchise. Tragerea de joi, 19 martie, va avea loc

in conformitate cu regulamentul de joc, precizeaza institutia.

Plata castigurilor se va face exclusiv la agentiile proprii casierie

resedinta de judet, lista acestora fiind disponibila pe site-ul

companiei www.loto.ro. De asemenea, la nivelul aparatului central

se vor efectua plati de luni pana joi in intervalul 8:30-14:00 si

vineri in intervalul 8:30-13:00, in conformitate cu plafoanele

stabilite si comunicate pe site-ul www.loto.ro, la rubrica INFO

LOTO - PLATA CASTIGURILOR.



Colaborare intre
Arhiepiscopia Bucurestilor
si Inspectoratul pentru Situatii
de Urgenta Bucuresti - Ilfov


In contextul epidemiei cu noul Coronavirus (COVID-19) in care se
preconizeaza cresterea accentuata a numarului solicitarilor de asistenta din
partea persoanelor aflate in izolare voluntara la domiciliu, in situatii
exceptionale, cum ar fi persoanele varstnice, aflate in imposibilitatea de a se
deplasa, a persoanelor cu afectiuni cronice grave, cu risc crescut de
dezvoltare a unor complicatii in caz de imbolnavire, Arhiepiscopia
Bucurestilor, prin Sectorul Social Filantropic si Misionarsi Inspectoratul
pentru Situatii de Urgenta Bucuresti - Ilfov au decis sa iasa impreuna in
intampinarea persoanelor aflate intr-una din aceste categorii de riscsi fac
urmatoarele precizari:



1. S-a infiintat numarul unic de apel 0799.785.491, accesibil in

intervalul orar 08-16, exclusiv pentru cei aflati intr-o situatie de

grava vulnerabilitate sociala din cauza epidemiei de Coronavirus

(COVID-19).

2. In urma verificarii eligibilitatii solicitarilor de ajutor primite la acest

numar, in baza unor proceduri clare, cazurile urgente vor fi

directionate catre cantinele sociale ale filialelor Asociatiei Diaconia

pentru a ridica, prin delegati/apartinatori alimente (hrana calda

sau alimente neprocesate, in functie de posibilitati si de

reglementarile ce pot aparea din partea autoritatilor statului).

3. Protoieriile de sector pot sustine suplimentarea cu un numar de

200 de portii zilnic a capacitatii celor sase cantine sociale din

Bucuresti ale Arhiepiscopiei.

4. In cazuri exceptionale, in care nu se poate ridica hrana direct din

locatiile stabilite, aceasta se poate transporta la domiciliul

solicitantilor cu ajutorul voluntarilor de la ISUsi de la paraclisul

„Catedralei Nationale”.

5. Ajutorul se va acorda fiecarei persoane pe o perioada de 14 zile

(perioada de izolare voluntara).



Arhiepiscopia Bucurestilor si Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta

Bucuresti - Ilfov





Mobexpert - prima mare retea
de magazine inchisa din cauza
Coronavirus

Din cauza epidemiei de coronavirus, Mobexpert a decis

intreruperea activitatii pe termen nedeterminat. Magazinele vor fi

inchise incepand de joi, 19 martie, iar compania va achita catre

angajati o indemnizatie in valoare de 75% din salariul de baza.

„Nu ne putem asuma riscul ca dumneavoastra sa va contaminati

la serviciu de la un client sau coleg”, scrie presedintele

companiei, Dan Sucu, intr-o scrisoare adresata angajatilor.

Decizia ii vizeaza pe toti cei 2.400 de salariati ai grupului

Mobexpert.

"Compania se asteapta ca, in viitorul apropiat, printre masurile

adoptate de Guvern, sa se regaseasca si scutirea de la plata

taxelor salariale pentru sumele platite de angajatori din cauze de

forta majora", mentioneaza societatea.

Intr-o scrisoare adresata angajatilor, Dan Sucu mentioneaza: "Asa

cum ne-am pregatit intotdeauna pentru bine, suntem pregatiti si

pentru greu. Majoritatea firmelor din grup sunt capitalizate

suficient pentru a face fata unor astfel de cheltuieli; iar cele care

nu sunt le voi ajuta personal sa treaca peste aceasta perioada.

Probabil ca intr-o alta tara statul ar fi acceptat ca aceste

cheltuieli, macar cele legate de salariati, sa fie finantate din

zecile de taxe de toate felurile pe care le-am platit in toti acesti

ani. La noi insa, nu-mi fac iluzii. Va trebui sa ne descurcam

singuri si o vom face impreuna. Imi este greu sa va scriu aceste

randuri. In 27 de ani nu am fost obligat niciodata sa inchid

magazinele. Pus fiind insa sa aleg intre sanatatea colegilor mei

sau profitul Mobexpert, in mod responsabil nu pot face decat o

singura alegere".

Grupul Mobexpert a fost infiintat in 1993. "Suntem o companie

100% romaneasca, cu clienti si angajati din Romania. Ne preocupa

profund situatia actuala si dorim sa luam deciziile cele mai

responsabile pentru compatriotii nostri. Salutam promptitudinea si

masurile adoptate de alte companii romanesti, printre care Banca

Transilvania si CEC Bank. Ne dorim ca impreuna sa gasim solutii

pentru a depasi momentele dificile." a mai declarat Dan Sucu.

In Romania, reteaua cuprinde hipermagazine in Bucuresti,

Brasov, Suceava, Pitesti, Sibiu, Iasi, Oradea si Constanta si alte

peste 20 de magazine de mai mici dimensiuni. Grupul Mobexpert

are 2.400 de angajati si o cifra de afaceri anuala de aproximativ

200 milioane euro.

Grupul Mobexpert detine opt fabrici de mobila care produc pentru

piata romaneasca si pentru export.






Un site mincinos a fost inchis


"Ministrul Ion Marcel Vela, a transmis  ANCOM  pe 18 martie a.c,

propunerea Grupului de Comunicare Strategica de dezactivare a

site-ului https://stiridemoment.ro. Propunerea este intemeiata in

baza articolului 54 din Decretul Prezidential numarul 195/2020.

Grupul de Comunicare Strategica a inaintat ministrului Afacerilor

Interne propunerea respectiva dupa ce, in urma analizei, a

rezultat ca site-ul mentionat selecteaza si preia trunchiat

declaratii si informatii pe care le titreaza in formulari si exprimari

alarmiste, menite sa genereze panica in randul cetatenilor.

Titlurile materialelor postate pe site-ul mentionat fie sunt complet

false, fie nu au legatura cu decizii anuntate oficial de entitatile la

care fac referire. Astfel de titluri pot genera comportamente

sociale neadecvate si disproportionate cu situatia reala.

Totodata, site-ul in cauza nu are identitate si nu au fost

identificate persoane de contact.

Un exemplu concret este articolul cu titlul 'Se inchid de luni

Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour si Lidl', datat  15 martie 2020.

Titlul materialului  nu are legatura cu ceea ce se prezinta in

continutul articolului, respectiv o declaratie a domnului Dan

Sucu, proprietar al grupului Mobexpert, din data de 15 martie

2020. Informatiile prezentate in titlul articolului au fost infirmate

in mod oficial de reprezentantii companiilor in cauza, prin

comunicatul dat publicitatii in data de 18 martie a.c. de Asociatia

Marilor Retele Comerciale din Romania.

Articolul cu titlul 'Se inchid de luni Kaufland, Auchan, Metro,

Carrefour si Lidl' a fost distribuit intens pe retelele sociale. Unica

informatie care apare in previzualizarea materialului (ex:

Facebook) este doar cea continuta in titlul materialului, fiind

ilustrata de imaginea cu o persoana in fata rafturilor goale si

mentiunea 'Stire de ultima ora'

Un alt exemplu de informatie falsa, este cea publicata in 17

martie sub titlul 'Guvernul pregateste in secret o mega-operatiune

de aducere in tara a unor romani din mai multe tari'. In corpul

stirii sunt citate surse, nefiind indicata nicio sursa oficiala.

Informatiile sunt fara fundament. In realitate, toate demersurile

intreprinse de autoritatile statului roman pentru aducerea in tara

a cetatenilor romani aflati pe teritoriile altor state au fost complet

transparente si comunicate in timp real pe canale oficiale de

informare.

Un astfel de material are ca scop inducerea unei stari de

neincredere in Guvern si in alte autoritati ale statului roman si

chiar propagarea unor teorii conspirationiste.

De asemenea, Inspectoratul General al Politiei Romane

efectueaza cercetari, in acest caz, pentru infractiunea de

comunicare de informatii false.

Va asiguram de intreaga noastra disponibilitate pentru colaborare

cu institutiile mass-media de buna credinta in scopul corectei

informari a publicului", se arata intr-un comunicat al Grupului de

Comunicare Strategica.




Din 2020 nu se mai foloseste
numele Olanda

Autoritatile de la Haga nu mai doresc ca Tara Lalelelor sa fie

cunoscuta cu numele de ”Olanda”. Incepand din acest an,

administratiile locale, universitatile si ambasadele  utilizeaza doar

denumirea oficiala a tarii, Netherlands (Tarile de Jos). 


Incepand cu 1 ianuarie 2020, numele Olanda a fost retras din

toate documentele pentru ca tara sa nu mai fie desemnata decat

prin numele sau administrativ. O schimbare care tinteste cu

precadere imaginea vehiculata pentru a promova turismul in

lume. Asa ca a fost creat un nou logo si deja au fost investiti

200.000 de euro in noua marca a tarii. Guvernul considera ca o

astfel de masura va permite tarii sa scape de imaginea legata de

consumul de droguri si prostitutie.


De asemenea, autoritatile considera ca o astfel de decizie va

contribui la redistribuirea fluxului de turisti, pentru ca astazi

majoritatea strainilor viziteaza Olanda istorica - Amsterdam,

Haarlem si Haaga - iar aceste orase nu se descurca cu valurile de

turisti. Autoritatile din Amsterdam au anuntat ca intentioneaza sa

renunte la termenul de “cartierul Felinarelor Rosii”.


Denumirea va disparea de pe indicatoarele stradale, fiind

inlocuita cu denumirea istorica a cartierului - “De Wallen” sau

“Centrul  Istoric”. In cadrul noii strategii, numele de Netherlands

(Tarile de Jos) urma sa  fie folosit si la concursul Eurovision,

planificat sa aibe loc la Rotterdam, in mai 2020, dar si la Jocurile

Olimpice de la Tokyo din 2020. Daca, pe fondul coronavirus, aceste

evenimente vor mai avea loc.


Olanda este o parte istorica a Tarilor de Jos, care cuprinde

actualmente doua provincii - Olanda de Nord si de Sud.

Stiri
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Caci, in lumina cruda a experientei descrisa ’n paginile ce preced, Natura ne-a aparut  
sinistru vartej de forte iresponsabile, in conflict latent ori in lupta deschisa unele cu  
altele, si indiferente fata de soarta aspiratiilor si creatiilor ideale ale spiritului.                         

Si ’n acest iad al Diavolului, undeva intr’un colt abia vizibil, atat de neinsemnat este, o  
fiinta ciudata numita om a descoperit, la o intorsatura neprevazuta a timpului fara de  
capat, gandirea gratuita, fantezia si bunatatea ! Virtuti fragile, cu radacini infipte ’n  
concret si ’n palpabil, dar cu doruri sa faca lege puterilor intunerecului si sa omoare  
intamplarea insolenta si stupida....                                                                                         

Poate fantoma trecatoare intr’un Haos ostil, in tot cazul indiferent, omul a inventat  
intelepciunea. Si de- atunci, incarcat de visuri grave, lupta sa coboare cu trainicie  
imparatia Cerurilor pe musuroiul unde soarele lui Dumnezeu rasare peste cei buni si  
peste cei rai, si unde ploua peste cei drepti si peste cei nedrepti.                                                  

D.D.Rosca - Existenta tragica, 1934
Marele filosof D.D.Rosca
a prezentat Existenta Tragica

Intr-o perioada marcata din ce in ce mai mult de criza

 

medicala cu consecinte sociale provocata de pandemia cu

 

noul coronavirus (COVID - 19), Patriarhia Romana i-a

 

indemnat pe ierarhi si pe preoti sa intensifice unirea

 

rugaciunii cu fapta buna, manifestata prin actiuni sociale

 

concrete ale Bisericii. Acestea sunt rodul firesc al iubirii

 

si solidaritatii fata de cei ce sufera deja consecintele

 

dureroase ale acestei situatii de criza: oamenii varstnicisi

 

saraci, dar si cei aflati temporar in izolare sau in

 

carantina. Intensificarea implicarii sociale a Bisericii

 

reflecta in aceste zile si pretuirea deosebita fata de toti

 

cei care, in frunte cu medicii, lucreaza in spitale si in alte

 

asezaminte medicale.                                                    

 


Raspunzand chemarii Patriarhiei Romane, centrele

 

eparhiale, protoieriile, parohiile si manastirile s-au

 

implicat social-filantropicsi au raportat pana in prezent un

 

ajutor financiar si materiali n cuantum de 4.105.002 lei.       

 


La acest sprijin social-filantropic in derulare se adauga

 

donatia Preafericitului Parinte Patriarh Daniel in valoare

 

de 10.000 lei din salariul personal, depusa in contul

 

platformei „Ajuta cu bucurie” (ajutacubucurie.ro) in scopul

 

achizitionarii de materiale de protectie pentru voluntarii

 

activi in acest proiect sprijinit de Patriarhia Romana si de

 

Federatia „Filantropia”.                                            

 


Patriarhia Romana apreciaza orice donatie, mica sau

 

mare, pentru a ajuta pe toti cei greu incercati de efectele

 

acestei epidemii sa depaseasca mai usor momentele grele

 

prin care trec.

 


31 martie 2020


Biroul de Presa al Patriarhiei Romane
Ajutor social-filantropic oferit de Patriarhia Romana