Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVII
nr. 12 (899) Decembrie 2019
Piata de Arta
Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.
Din fotoliul de spectator:
Festivalul International de Dramaturgie Contemporana, Brasov 2019

Festivalul International de Dramaturgie Contemporana,

 

Brasov,editia 2019 a tras cortina.


O saptamana de spectacole, dezbateri, atmosfera

 

dominata de teatru in orasul de la poalele Tampei. Un

 

public avizat, civilizat, respectuos, o adevarata placeresa

 

te numeri printre cei care, imbracati in tinuta de gala au

 

umplut, pana la refuz, intre 17 si 23 noiembrie sala mare

 

a teatrului „Sica Alexandrescu” dar si sala „Stela

 

Popescu” rezervata teatrului radiofonic.


Teatrul este adapostit de o cladire  stil, cu un foaier care

 

readuce in prezent, prin afisele panotate generos,

 

succese de acum jumatate de secol, cand regizorul Puiu

 

Maximilian monta comedia muzicala „Naframa de matase”

 

la Teatrul de Stat-Orasul Stalin, cum se numea, in epoca,

 

teatrul „ Sica Alexandrescu”,gazda noastra de azi.


„Organizarea unui asemenea eveniment inseamna o

 

mare zbatere, un efort deosebit! Publicul brasovean

 

merita acest festival pentru ca iubeste teatrul si acest

 

lucru s-a vazut din plin, seara de seara”. Aprecierea ii

 

apartine actritei Olga Delia Mateescu care,dupa ce ne-a

 

salutat cu un zambet larg, a plecat, fiind membra a

 

juriului,  sa  urmareasca piesa  „ Zbor deasupra unui cuib

 

de cuci”,























Am ramas cu regizorul Cristian Ioan, Directorul

 

Festivalului si principalul „responsabil” cu selectia editiei,

 

sa vorbim despre manifestarea finantata de Primaria

 

Municipiului Brasov, despre  premiile festivalului si

 

despre statueta care a fost botezata Nestor dupa numele

 

invatatorului lui Ulise care „speram sa devina un Oscar al

 

teatrului romanesc”. In calitate de Director al festivalului

 

a muncit indelung pentru reusita acestui eveniment

 

important din viata artistica a orasului Brasov. Cristian

 

Ioan este un impatimit al muncii, fapt dovedit si de bogata

 

lui cariera ca director al Teatrului de la Targu Mures.

 

Numeroase spectacole, momente care nu s-au risipit

 

odata cu stingerea luminilor rampei, au ramas in

 

memoria afectiva a celor care iubesc teatrul. Spectacole

 

de calitate, lucrate minutios, cu un impact important

 

asupra publicului primit la intrare, in semn de onoare, la

 

initiativa regizorului Cristian Ioan, cu covorul rosu.

 

Rasplata? Sali arhipline, aplauze din belsug, flori, cronici

 

laudative.


„Cristian Ioan este un om de teatru care cunoaste, din

 

interior, fenomenul, iubeste deopotriva actorii si publicul,

 

este un om echilibrat, serios,  o fiinta de care ai

 

neaparata nevoie cand pornesti la drum cu un festival”

apreciaza directorul interimar al teatrului, actrita Viorica

 

Geanta Chelbea cetaten de onoare al municipiului Brasov

 

din 2012, cea care imi declara ca se pricepe mai bine sa

 

rosteasca vorbele pe scena decat sa dea inteviuri. A

 

absolvit in 1983, Institutul de Teatru „Szentgyorgy Istvan”

 

sectia romana, Targu Mures iar din 1988, dupa un scurt

 

parcurs la teatrul Dramatic din Baia Mare si la Teatrul

 

Odeon din Bucuresti, s-a „naturalizat” la Brasov. A

 

interpretat zeci de roluri pe scena tearului, dar a fost

 

distribuita de regizorii Stere Gulea, Mircea Daneliuc,

 

Napoleon Helmis sau Nap Toader si in filmele lor.

 

 

Spectacolele alese pentru editia cu numarul 30 a

 

Festivalului International de Dramaturgie Contemporana,

 

Brasov,  2019  transmit un mesaj luminos desi substratul

 

este tragic, daca ma gandesc la Dosarele Siberiei (regia

 

Petru Hadarca) care abordeaza o tema altadata tabu -

 

este vorba despre soarta romanilor basarabeni

 

persecutati, masacrati si exterminati prin foamete,care

 

se incheie cu o fraza repetata obsesiv : ” Sa nu ne

 

razbunati, dar sa nu uitati”, sau Scripcarul pe acoperis,

 

impletind cantecul iudaic cu drama evreilor deportati spre

 

lagarele de exterminare, are, strecurat pe fundal, acelasi

 

gand de neuitare transmis urmasilor.
















„Spectacole care onoreaza amintirea suferintei umane

 

dusa pana la limite”.  Imi repeta, intr-un dialog foarte

 

succint,  regizorul Petru Hadarca o fraza care defineste

 

un demers regizoral pe care l-as aprecia ca exceptional.

 

Dosarele Siberiei, spectacol al Teatrului National „Mihai

 

Eminescu” din Chisinau, realizat dupa memoriile

 

Ecaterinei Chele, Margaretei Cemartan-Spanu, Ion

 

Moraru, martori oculari ai acelor timpuri.” De aceste

 

amintiri avem nevoie noi, copiii si nepotii nostri pentru a

 

intelege si a constientiza  ca ura, violenta si teroarea nu

 

pot crea o lume buna cu oameni fericiti”a scris pentru

 

Hadarca in caietul program al festivalului.


Ecouri finale ale unui eveniment de indiscutabil succes,

 

spectacole cu distributii interesante, prestatii actoricesti

 

de exceptie.Premiati au fost toti, aplauzele si mentiunea

 

moderna „sold out” s-au  impletit cu rugamintea celor

 

care au sperat la sansa unui„ bilet in plus”!

 


Festivalul International de Dramaturgie Contemporana,

 

Brasov certifica talentul, munca sustinuta si iubirea de

 

teatru a tuturor organizatorilor.


Mesajele cuprinse in  textele lui : Matei Visniec (Occident

 

Express) prezentat de Teatrul Szigligeti din Oradea,

 

Zoltan Egressy (Portugalia) Teatrul „Sica Alexandrescu” ,

 

Brasov, Eduardo de Filippo  (La Grande Magia) spectacol al

 

Teatrului „Bulandra” din Bucuresti, Hristo Boicev

 

(Orchestra Titanic) al Teatrului National „I.L.Caragiale”,

 

Dale Wasserman (Zbor deasupra unui cuib de cuci)

 

Teatrul „Metropolis” Bucuresti, Petru Hadarca (Dosarele

 

Siberiei) Teatrul National „Mihai Eminescu, Chisinau,

 

Shalom Aleihem ( Scripcarul pe acoperis), Teatrul

 

Evreiesc de Stat , Bucuresti se adreseza mintii dar si

 

sufletului spectatorului care ramane un fidel iubitor al

 

Artei teatrului.                                                               

 

                                                                                                                                                      

 
Ileana PERNES DANALACHE