Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVII
nr. 12 (899) Decembrie 2019
Piata de Arta
Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.
Upon Us All Equally - impresiile
unui vizitator interesat


“Upon Us All Equally. tranzit statements for the future [Asupra

noastra a tuturor in mod egal. Proiectii asupra viitorului]” organizat

intre 7 si 9 noiembrie a fost un eveniment curatoriat de reteaua

tranzit.org, reunind profesionisti internationali din lumea artei si

culturii pentru a prezenta perspective spre un viitor comun mai

optimist.


Prin organizarea acestui eveniment, tranzit.org si-a dorit sa arate ca

speranta poate deveni un element de baza al coeziunii sociale si al

actului politic. Dincolo de artistii invitati, poate ca premiera cea mai

importanta a evenimentului a fost curatoriatul colectiv. Pentru

prima data toate organizatiile membre au lucrat pentru un singur

proiect comun iar acesta a avut loc la Bucuresti intr-o perioada de

agitatie politica maxima intre schimbarea guvernamentala si

alegerile prezidentiale. Proiectul a fost posibil data fiind experienta

artistilor si curatorilor in a genera comunitati reunite de valori

comune, valori ce nu trebuie erodate de spiritul vremurilor.


Evenimentul a avut loc in trei spatii: la Sala Omnia, in spatiile

CNDB - Sala Stere Popescu - si in spatiul tranzit din strada Gazelei.


Grupuri de vizitatori curiosi au fost ghidate prin Sala Omnia din str.

Cristian Popisteanu nr. 3, rareori vizitabila in aceste zile. Construita

in 1967 ca sala de congres pentru conferintele CC al PCR dupa

proiectul arhitectul Cezar Lazarescu (1923-1986), Sala Omnia a

gazduit apoi Senatul Romaniei si Teatrul National de Opereta “Ion

Dacian“, fiind folosita pana in 2005. Acum se afla intre folosinte,

urmand sa fie consolidata si redeschisa in 2021 pentru CNDB.


In antreu, expozitia se deschide cu instalatiile artistului austriac

Franz Kapfer cu insemnele partidelor de extrema dreapta din

Europa montate pe lanturi din tavan, lasand umbre lungi peste

antreul nefolosit din 2004 si fantana cu lei cantand Valkiriile lui

Wagner cand te apropiai de ea. Nu din intamplare, intrucat acesta

era fragmentul favorit al lui Adolf Hitler din Inelul Nibelungilor.


In capul scarii, la etaj, tabloul lui Oto Hudec despre interventia

omului asupra naturii, apoi pe una din usile pliabile, farfuriile

ucraineanului Nikita Kadan cu metode de tortura aplicate

manifestantilor din Kiev arestati in zilele Maidanului. Pe obiecte

simple de uz frecvent ca farfuriile se regasesc gravate scene cu

persoane suferind procedee oribile, afisand insa priviri complet

absente, in stilul graficii unei vechi carti de anatomie.


La usa, otetarul taiat de vecini si adus din gradina tranzit de Bence

György Pálinkás face trecerea catre sala de congrese, unde e

intuneric si lipsesc randurile de scaune in partea centrala. Acestea

au fost desfacute mai demult la initiativa de a mari scena,

continuand-o in centrul spatiului. In fata, pe scena se vede in

penumbra performance-ul filmat cu o seara inainte al artistei Elske

Rosenfeld.


Prin scara alba in colimason urcam la etajul tehnic, mult mai

scund, in care se gasesc in diverse camere instalatiile altor artisti.

Stampile din cartof cu albine - muncitorul prin excelenta, a carui

implinire se afla in sacrificiul de sine pentru binele comun, soarele

lui Bence Palinkas si filmul vorbit in italiana despre biblioteca si

obiectele personale ale artistei slovace Anna Daucíková. Mai multi

musafiri se inghesuie in camarutele mici si aparent subrede de la

etaj, in timp ce lumina se schimba prin cladire pe masura ce se

intuneca afara.


Coridorul suspendat catre ministerul de interne e obturat, iar pe

unele dintre geamurile cladirii se vad imaginile ilustratoarei Skinny

Bunny, castigatoarea concursului Un-hidden Bucharest, pentru

care a propus decorarea fatadei cu desene si bannere cu miscari de

dans si imagini inspirate din trecutul Salii Omnia. Prin spatiile

parasite, pe cate o usa si pe un perete se vad urmele trecerii scolii

Floria Capsali, afara se lasa seara. Numai un ulm lumineaza cu

frunzele sale galbene cladirile din incinta urbana: suntem atat de

aproape de bulevardul N. Balcescu, totusi e liniste.


Dupa ultimul tur ghidat prin expozitie, pe 8 seara, publicul s-a

adunat la Sala Stere Popescu, impreuna cu jurnalisti din mai multe

tari care au tinut sala plina la “Marathon of statements”, intre 6pm

si 3am.


Ovidiu Tichindeleanu deschide cu un discurs negativ, care ne face

sa ne intrebam unde e speranta aici, cand nu mai vedem decat

sfarsitul? Urmeaza rusoaica Anna Jermolayeva cu cele 20 de jucarii

muzicale pe care incearca sa le faca sa cante la unison. Fara sa

tina cont de stradaniile ei si fara speranta de succes, micile ready-

mades isi continua cacofonia in grup, un porc inghesuie un Psy care

danseaza, unora li se aprind ochii, pe fundal miorlaie prelung si

obsesiv o pisica mecanica.La finalul serii, catre 3 dimineata,

emotiile au culminat cu apocalipsa dupa Lillith a Nicoletei Esinencu.


In paralel la sediul tranzit.ro din Bucuresti (Strada Gazelei nr. 44),

Lia Perjovschi a prezentat un kit din proiectul sau “Knowledge

Museum [Muzeul Cunoasterii]”, expozitie ce a ramas deschisa pana

pe 25 noiembrie.


















________________


tranzit.org este o platforma activa mai ales in Europa Centrala si de

Est, dar si intr-un context mai larg. De aproape 20 de ani, prin

activitatea sa, tranzit incurajeaza crearea de contexte locale si

globale, stimuleaza productia artistica si genereaza implicare

publica pentru o reflectie critica si progresiva. Activitatea acestor

organizatii non-profit este generos sprijinita de Fundatia ERSTE,

Austria. Toate cele cinci institutii tranzit din Austria, Republica

Ceha, Ungaria, Slovacia si Romania s-au reunit cu ocazia acestui

eveniment, invitand colaboratori trecuti si recenti pentru a-si

impartasi viziunile asupra formelor de contracarare a tendintelor

dominant neo-fasciste si extrem de nationaliste ale actualului

moment politic.


Artisti participanti: Anna Daucíková, Nicoleta Esinencu, Kitti

Gosztola, Márton Gulyás, Minna Henriksson, Oto Hudec, Anna

Jermolaewa, Nikita Kadan, Franz Kapfer, Kapital, Antonia Majaca,

Ewa Majewska, Vlad Morariu, Bence György Pálinkás, Lia

Perjovschi, Alexandra Pirici, Emília Rigová, Elske Rosenfeld, Apolena

Rychlíková, Stavros Stavrides, Studio Without Master, Ovidiu

Tichindeleanu, Dmitry Vilensky, Vladimir Jeric Vlidi, Martin Zet.

Titlul evenimentului a fost preluat din proiectul omonim al artistului

Bence György Pálinkás.

Dorothee HASNAS
Foto: Petre Fall