Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.
Maia Emilia Ninel Morgenstern, luceafarul de dimineata cum s-ar  
traduce in limba romana numele ei de familie, e o actrita de mare  
talent, un star al artei si acest „laudatio” poate continua, este o  
persoana ocupata, joaca in mai multe spectacole, repeta, pregateste  
premiere, calatoreste in tara si in strainatate, se ocupa si de  
gospodarirea Teatrului Evreiesc de Stat, munceste,practic, non-stop.

- „Slava Domnului ca am de lucru !”ii aud vocea, modulandu-se ferm,  
conduce masina si foloseste hands free. Nu doreste pauza pentru  
concediu:„in luna iulie programul trebuie sa fie complet, dar si in  
august, trebuie stabilite date, macar de doua ori pe luna”...Imbracata  
intr-o tinuta lejera,care-i subliniaza, avantajos, linia corpului, poarta  
pantaloni de trening  mulati, un tricou gri si in picioare papuci si  
ciorapi. Este acasa la ea, totul respira intimitatea familiei, in biroul  
managerului general al Teatrului Evreiesc de Stat, o combinatie intre o  
cabina de teatru cu rochii vaporoase, costume, ghete din lac, adidasi,  
palarii, chiar si o basca visinie, si, daca „panoramam” mai departe,  
descoperim masa de lucru plina cu foi cu adnotari, texte prinse in  
agrafe, cesti cu cafea neaga. E un du-te vino continuu, musafirii sunt  
actorii teatrului care vin grabiti, nerabdatori, desi declara politicosi  
contrariul, parca isi spun replica intr-un spectacol, intra, ies...ca sa  
revina! Solicita „un minut” din timpul doamnei director,in anticamera,  
tanara  secretara scrie constiincioasa la computer,ii previne sa aiba  
putina rabdare, cinci minute, pentru ca doamna este „prinsa” intr-un  
interviu. Majestuasa si agila ca o pantera, Maia domina spatiul,  se  
plimba prin incapere, se ghemuieste cu abilitatea unei feline pe fotoliu  
ca sa se ridice, aproape imediat, ma gandesc, asa, batraneste, ca-i vine  
greu sa stea locului, sa discutam in tihna ( intre noi, fie vorba, nu cred  
ca acest cuvant face parte din vocabularul ei) pentru ca, pur si  
simplu,nu are starea necesara! Imi dau seama ca este o situatie  
normala si eu am privilegiul rarissim, sa o cunosc pe Maia de dincolo de  
scena, femeia obisnuita (iata, alt cuvant total impropriu, fiind vorba  
despre ea) deci Maia fara fard pe obrajii frumosi, palizi, fara rimel  
mascara pe gene, fara contur de tus pe pleoape, fara nici un artificiu  
care sa accentueze ochii ei mari, de o expresivitate aproape dureroasa.  
Maia Emilia Ninel in tinuta ei de acasa, sau de casa, pentru ca la teatru  
este casa ei, se simte foarte bine in spatiul  care reconstituie parca,o  
scena dintr-o piesa in care interpreta principala, o doamna cu parul  
„sare si  piper” strans cu o cordeluta spre spate, Maia cea de toate  
zilele, isi primeste ceremonios oaspetii, de data aceasta este vorba  
despre oamenii teatrului, invitati sa serbeze ziua fiicei ei, Cabiria  
„piersica de primavara” cum o alinta mama Maia. In  zona se plimba si  
Catelul Dog (am uitat sa va spun, la  intrarea in biroul doamnei General  
Manager se afla  un set de vase pentru uzul cateilor, apa, bobite  
hranitoare, un cos cu paturica bleu).Dog e actor si este distribuit in  
stagiunea 2018-2019  alaturi de stapana lui, in piesa Magnolii de Otel  
care se joaca, de la premiera, cu mentiunea „ sold out” la teatrul  
Avangardia din Bucuresti. Maia a depasit cinci decenii de viata dar  
pentru ea „varsta este pur si simplu o stare de spirit” dupa cum afirma,  
cu seriozitate si un strop de nostalgie, Horatiu Malaele, care pentru  
Maia, desi au jucat si joaca impreuna, amintesc doar spectacolul  
„Fierarul” la Teatrul de Comedie, este Domnul sau Maestrul Malaele.  
Continui operatiunea de „descoperire” a Maiei pe care am vazut-o in  
„Gradinile doamnei Hess” la Teatrul National, Maia care face one  
women show si in „O lectie de bune maniere”si in „Asta seara Lola  
Blau”, Maia care joaca la Strasburg intr-o piesa despre viata ei, piesa pe  
care i-a dedicat-o regizorul Milo Rau dar ea a scris textul si imi spune  
cu mandrie:
-„Din punct de vedere dramaturgic textul a fost aranjat de un  
dramaturg adevarat, nu te joci cu teatrul, cu arta  actorului despre  
care teoreticianul Stanislavski a spus lucruri esentiale care sunt  
valabile si astazi”.
Maia Morgenstern - actrita, star, manager
sau, mai corect,
Maia contemporana noastra!
interviu realizat de Ileana PERNES DANALACHE
M-am gandit ca actritei Maia Morgenstern, contemporana noastra,  
iubita, adulata, premiata cu inalte distinctii, i s-ar potrivi aprecierea  
pe care, mi-a spus regizorul Jean Georgescu ( autorul filmului de  
colectie „O noapte furtunoasa”) a primit-o din partea regizorului,  
celebra noastra compatrioata, Elvira Popescu, la 94 de ani cand, mai  
juca pe scenele Parisului :„Teribila e dracoaica asta de femeie, eu ii  
spun fa asa si asa si ea face mult mai bine”. ...
Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVII
nr. 10 (897) Octombrie 2019
Piata de Arta
A fost, la I.A.T.C „I.L.Caragiale”, Facultatea de Teatru, eleva lui Dem  
Radulescu, dupa absolvire a plecat sa-si faca stagiul la Piata Neamt, a  
urmat Teatrul National si apoi Teatrul Evreiesc de Stat unde este, in  
prezent si general manager. Imi vine o idee si o pun in practica  
imediat:  
- „Cum este Maia in rol de manager?”, o intreb pe actrita Dorina  
Paunescu care comenteaza cuun coleg de breasla spectacolul despre  
Holocaust, -„Maia? Infiorator de precisa, de riguroasa, de atenta, nu  
permite nici o abatere de la orele de program, repetitii, wow, Maia e  
teribila in pozitia de sefa !”. Actorul Claudiu Istodor, tatal lui Tudor  
Istodor ( fiul lor, cel care a facut in filmul „Fixeur” o creatie  
actoriceasca deosebita) o invaluie pe Maia cu o privire tandra si Maia  
se topeste,pentru o fractiune de secunda, in bratele lui, joaca  
impreuna, au fost  si casatoriti o vreme, sunt parintii lui Tudor Istodor,  
ambientul mai mult decat placut dezleaga limbile -„Sunteti, din nou,  
impreuna?”. Imi zambeste cu toata figura ei frumoasa, buna si imi  
sopteste nitel fastacita:                                                                                      

-„Ne e bine ca suntem asa cum suntem si ne bucuram de fiecare zi  
frumoasa, momentele de fericire se aduna in spatiu, ca intr-o bula si  
ne dau energie sa ne continuam viata!” Schimb registrul si o intreb  
despre colaborarea cu Mel Gibson si imi raspunde ca a fost :„de un  
firesc fara seaman, o bucurie  si o amintire nemaipomenita”. A  
colaborat cu foarte multi regizori, personalitati ale artei teatrale din  
Romania si de pretutindeni,a jucat sub bagheta lui Lucian Pintilie in  
filmul Balanta, a colaborat cu Andrei Serban, Alexandru Hausvater, in  
comedia „Fierarii” sub bagheta regizorala a lui Horatiu Malaele, ma  
corecteaza ”a domnului Malaele” si, repeta, „il respect si admir  
nespus pentru talentul lui special, nu e numai un actor de  
compozitie e si un desenator extraordinar.” Vreau sa stiu daca au  
fost numeroase intalnirile cu regizorii de teatru sau de film,-„Nu vreau  
sa uit nici o intalnire, au fost colaborari  extraordinare!”„Asta seara,  
Lola Blau”, un spectacol cutremurator, tragic : ”Pofta buna, luati cu  
ras” ne indeamna regizorul, dar era un ras scrasnit, in spatele tartei  
cu frisca intinsa ca o grimasa pe fata actritei, curg lacrimi adevarate.  
Un ras amar, un umor negru. Asistam impietriti de groaza la o poveste  
care nu se inspira din unele fapte ci este… chiar o ilustrare a lor.  Ce  
fel de fapte? Cumplit de reale, reprobabile, odioase, oribile si,intr-un  
final, criminale. “ Tot ce vedeti pe scena este cat se poate de real. S-a  
intamplat, nu demult. Iar daca nu suntem atenti, toate atrocitatile  
trecutului sunt la un pas sa se repete” Este un citat din piesa „O  
lectie de bune maniere” predata impecabil de actrita Maia  
Morgenstern care readuce durerea neamului ei nimicit in memoria  
generatiei prezente, intr-un spectacol de exceptie. La Teatrul Evreiesc  
de Stat, prescurtat TES, se joaca si in limba idis dar, de ani buni,  
spectacolele nu mai sunt dublate la casca, ci titrate.Pe doua ecrane in  
stanga si in dreapta scenei apare afisat textul tradus in limba  
romana.-”Am dorit sa nu se piarda prin dublaj nimic din vocea, din  
intonatia actorului care, revin la vorbele lui Stanislavsky...Maia  
Morgenstern. One Woman Show… Si o lectie de actorie, de pantomima,  
de maiestrie artistica. O priveam cum se misca pe scena, perfect  
stapana pe trupul si fata ei si ii privim obrajii, fruntea, buzele, barbia,  
urechile, nasul colorat cu vopsea neagra, intreaga figura care exprima  
o larga paleta de sentimente, dezgust, uimire, ironie, neincredere,  
chiar durere dar nici un moment frica. Este puternica si sigura pe ea.  
Maia nu stie ce e frica. Nici oboseala, nici dezamagirea. Maia este o  
compozitie de optimism si daruire. Un om frumos. Si generos. Pune  
intrebari retorice, strecoara aluzii contemporane, ofera argumente,  
raspunsuri, un torent de vorbe si de miscari, ajunge cu discursul la  
menirea Actorului care este, asa cum spuneau latinii, ”Ridendo  
castigat mores”, prin ras sa corecteze moravurile, dar si sa foloseasca  
teatrul ca stavila impotriva uitarii!