2 noiembrie 2020

Art Safari şi-a facut simţită prezenţa în lumea artelor din Bucureşti încă de la primele ediţii, fiind un eveniment complex care adună sub aceeaşi umbrelă expozitii de pictură, sculptură, grafică etc. din cele mai diverse: de la cele avantgardiste, până la cele clasice, ale marilor artişti consacraţi.

In fiecare an, Art Safari surprinde, aduce ceva inedit; în cadrul celor mai recente ediţii chiar si un salon de expozitie dedicat unei figuri artistice emblematice. Merita sa-i amintim aici pe Nicolae Tonitza si Sabin Bălaşa.

Anula acesta, un an dificil din punct de vedere al libertăţii de mişcare, Art Safari a adunat zeci de mii de vizitatori, prelungind pentru prima oară în istoria ediţiilor, programul de vizitare, cu încă o săptămână. Tot anul acesta au fost inaugurate tururile nocturne de vizitare a expoziţiei.
In rândurile ce urmează, împreună cu Ioana Ciocan, manager general Art Safari, va invităm intr-o incursiune a lumii Art Safari.


Diana Dumitru: Povesteste-ne putin despre proiectul Art Safari: cum a luat nastere si despre parcursul până in prezent.

Ioana Ciocan: Am preluat managementul Art Safari Bucuresti, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, in septembrie 2014, dupa prima editie care avusese loc in Piata George Enescu. Iar decizia dacă să accept sau nu a fost probabil cea mai mare provocare a carierei, in final un pariu castigat. In anul următor, am organizat Art Safari Bucuresti la Ciclop, celebrul garaj din centrul Capitalei. A fost un succes rasunător, desi toată lumea fusese sceptică la anunţul ca se va organiza o expoziţie de artă intr-un garaj. Dar iata că pentru prima dată, in România, s-a stat la coada la o expoziţie de artă. Da, coadă la artă! Ediţia din acel an a inregistrat 20.000 de vizitatori.

In 2016, expozitia a fost dedicată Centenarului DADA, in Palatul Dacia-Romania de pe Lipscani, o alta cladire superbă pe care am vrut sa o redăm circuitului public prin arta. Am primit acolo o serie de personalitati de la muzee si institutii internationale, care au venit special pentru a studia arta contemporană romanească. Tate Modern, Muzeul Beelden aan Zee, Comisia de Cultură a Parlamentului din Bavaria, Curatoriumul European al dosarului de candidatură al Bucurestiului la titlul de Capitala Culturală Europeana 2021, dar si specialişti din muzeele de artă din Strasbourg, Stockholm, Varsovia, Viena, Haifa, Paris, Johannesburg, Haga etc.

An de an, am avut bucuria sa constat ca numarul de vizitatori a crescut ajungand la un total de peste 195.000 de vizitatori in primele sapte editii.

Editia din 2020 a fost una de colecţie! Siguranţa sanitară a fost prioritatea nr. 1 acum. Fiind un muzeu temporar, Art Safari s-a aliniat regulilor de funcţionare impuse de Ministerul Culturii si Ministerul Sănătăţii, accesul publicului fiind permis numai in condiţiile purtării corespunzatoare a măştii pe toată durata vizitei. De asemenea, accesul fiecărui vizitator in muzeul temporar s-a facut controlat, iar traseul de vizitare a fost unul de tip circuit unidirecţional, fiind stabilite fluxuri de vizitare in zone expoziţionale diferite. Vizitatorilor le-a fost verificată temperatura la intrare, aceasta fiind o conditie obligatorie de acces.

Publicul ne-a rasplatit eforturile pe masura. A fost din nou coadă la artă, intr-un an în care poate puţini dintre noi s-ar fi asteptat la acest lucru, motiv pentru care am decis sa prelungim cu încă o săptamâna programul Art Safari. A fost pentru prima data cand am luat o asemenea decizie, la recomandarea ministrului Culturii, domnul Bogdan Gheorghiu, si la cererea publicului care cumparase deja bilete. Am facut tot ceea ce a tinut de noi pentru ca publicul sa beneficieze de o experienta de vizitare cat mai placuta si confortabila si am fost bucurosi ss vedem cozi la intrarea in Art Safari in toate zilele de eveniment, pentru ca acest lucru se intampla oriunde in lume, atunci cand se desfasoara evenimente culturale de calitate. Sa nu uitam ca la Muzeul Louvre din Paris este intotdeauna coada J

D.D.: Ai un artist preferat?

      I.C.: Olafur Eliasson este artistul meu preferat. Ii urmaresc indeaproape cariera din 2003, cand am avut norocul să-i vad instalația monumentală  de 26.7 m x 22.3 m x 155.4 m - “The Weather Project”, curator Susan May din Sala Turbinelor din Tate Modern din Londra. Instalatia a fost expusă timp de 6 luni la Tate si a fost văzută de peste 2 milioane de vizitatori. Eram studentă acolo si lucrarea lui “The Weather Project” a avut un impact enorm asupra mea.  Eliasson vorbeste despre natură, schimbari climatice, temperatură si lumina.


       D.D.: Art Safari a ajuns un fenomen pe scena culturală din Romania. Cand ai pus bazele acestui proiect, te asteptai la o asemenea anvergură?

       I.C.: Stiam că piaţa de artă este mica, dar formată din galeristi buni si artişti doritori sa vanda, dar si dintr-un public neobisnuit ss viziteze expozisii, intr-o tara in care cultura era incadrata undeva la pierderi. Cred ca am reusit doar pentru ca am fost suficient de nebuni să continuam să credem in arta si am oferit publicului o experienta complet diferita de vizitare fata de un muzeu clasic din tara noastra. Inclusiv tururi nocturne care au reprezentat o experienta de vizitare inedita, destinata unor grupuri restrânse de vizitatori, cuprinzând tururi ghidate personalizate, live drawing, sculpting performance, dar si abordări multisenzoriale, precum recitaluri de jazz ori muzica de cameră.

     D.D.: Anul trecut Toniza, anul acesta Bălașa - sunt nume foarte mari la care publicul nu are cu uşurinţă acces. Povestete-ne despre munca din spatele acestor reusite.

     I.C.: Intr-adevar, anul acesta a fost prima data cand am dedicat o expozitie pictorului Sabin Bălasa. Stiam ca este un artist controversat, nu de puţine ori criticat, contestat, dar care a reuşit să transpună plastic, la un nivel inalt, folclorul românesc, legende si mituri ce stau la baza creatiei literare si vizuale culte. Si pe care publicul il place. Dar prin Pavilionul dedicat artistului pentru prima data în istoria evenimentului, ne-am propus sa oferim publicului o altă imagine a acestuia, nu doar cea de pictor, ci si cea de artist polivalent, regizor de filme de animatie, scriitor.  Expozitia a cuprins o serie de lucrări monumentale, de mari dimensiuni, apartinand unor muzee si institutii publice, evaluate la valori de aproximativ 100.000 de euro fiecare. Si Camera Deputaților din Romania a imprumutat, in premiera nationala, 8 lucrari de artă semnate de Balasa pentru expoziția din Art Safari, pe care publicul a avut sansa sa le admire pentru prima data.

     D.D.: Art Safari a sădit in vizitatorii săi nevoia de mai mult. Ce-si propune acest proiect pentru viitor?
       I.C.: La succesul celei de-a 7-a editii Art Safari a contribuit si efortul extraordinar al celor peste 80 de tineri care au ales sa facă voluntariat in domeniul promovarii artei. In fiecare an, ne bucuram sa avem printre voluntari elevi ai liceelor bucurestene, care inspiră generatiile tinere să se apropie de arta. Ne dorim sa-i implicam pe tineri mai mult in tot ce inseamna etapele premergatoare Art Safari dar si in construirea expozitiilor, mai ales ca am primit foarte multe cereri din partea lor.

     D.D.: In incheiere, povesteste-ne despre cum ii simti pe cei care calcă pragul Art Safari?

     I.C.: Vizitatorii Art Safari sunt iubitori ai frumosului din toate categoriile de varstă si sociale. Părinţi tineri sau bunici cu copii, seniori, liceeni, studenti, oameni din industriile creative si nu numai, care se bucura ca pot patrunde intr-un univers nou (Art Safari poposeste an de an intr-o cladire nouă), unde au ocazia sa vada sub acelaşi acoperiş lucrări de artă clasică, dar şi contemporană si supercontemporană, artă internatională, imprumutate din colectii diverse - ale muzeelor din ţară si din străinatate sau colecţii private naţionale sau internaţionale - pe care poate nu ar avea niciodata şansa să le vadă in acelaşi loc. Conceptul unic este ceea ce publicul iubeste la Art Safari.

Interviu realizat de Diana DUMITRU
ART SAFARI,
un fenomen cultural pe scena artelor din Bucuresti


Interviu cu Ioana CIOCAN, manager general Art Safari
Ioana Ciocan - manager Art Safari
foto credit The Storyalist
Art Safari 2020
foto credit The Storyalist
Art Safari
foto credit The Storyalist
Salon Sabin Balasa
foto credit The Storyalist
Publicatie culturala editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei, fondata in 2012
Grupul de presa Top Business
Publicatie culturala editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei, fondata in 2012
Grupul de presa Top Business
Publicatie culturala editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei, fondata in 2012
Grupul de presa Top Business