Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei tiparite Top Business -  fondata 1993, Anul XXVII
nr. 11 (898) Noiembrie 2019
TopTurism
Reproducerea oricarei imagini sau oricarui text din acest site se poate face doar cu acordul TopBusinessNews.
Potrivit art 206 Cod Penal responsabilitatea juridica apartine autorilor textelor publicate.

Daca in anul 2018 prin introducerea voucherelor de vacanta numarul turistilor a

 

crescut cu 22% pe litoral, in aceasta vara cresterea a fost doar de 3 %.  Cu toate

 

ca in presa s-a vehiculat pe baza unor studii superficiale o crestere exagerata a

 

tarifelor pe litoral, in acest an acestea s-au majorat in medie cu doar 4%, procent

 

insuficient pentru a acoperi cresterea cheltuielilor cu salarii, materii prime si

 

utilitati.

 


Beneficiarii de vouchere de vacanta au ales anul acesta sa-si petreaca concediul

 

si in alte destinatii din tara, profitand de faptul ca oferta unitatilor de cazare care

 

accepta plata cu voucherele de vacanta s-a dublat. Astfel, in acest sezon numarul

 

de turisti pe litoral a crescut cu doar 3% fata de anul trecut,  Mamaia, Eforie

 

Nord si Venus fiind statiunile cu cea mai mare cerere, iar la polul opus s-au

 

situat Olimp, Cap Aurora si Eforie Sud.


Avand in vedere numeroasele investitii, s-a observat mentinerea tendintei de

 

crestere a numarului de turisti in sudul litoralului, mai ales familisti cu copii.


    Conform site-ului oficial al Ministerului Turismului, in statiunile de pe

 

litoralul romanesc, inclusiv Constanta, Eforie si Mangalia au fost 2082 structuri

 

de cazare clasificate,  cu 61.736 spatii de cazare cu 132.217 locuri de cazare, cu

 

10.937 mai multe decat anul trecut. Astfel, turistii care au ales litoralul

 

romanesc pentru a-si petrece vacanta in acest an, au avut la dispozitie o gama

 

larga de oferte, in functie de preferintele si de bugetul fiecarui turist.   

 

 

   Cele mai multe locuri de cazare sunt in hoteluri, aproximativ 75.001,  restul de

 

57.216 de locuri de cazare sunt in vile, campinguri, hosteluri. Se observa o

 

orientare a turistilor catre rezervarile online, direct catre hotel. Spatiile din

 

hotelurile de 1 - 2 stele s-au vandut in procent de 60% prin agentii de turism si

 

40% prin alte canale de rezervari. Spatiile dinn hotelurile de 3, 4 si 5 stele s-au

 

vandut  45% prin agentii de turism si 55% prin alte sisteme de rezervari.


   Topul celor 10 tari de provenienta a turistilor straini sositi pe litoralul

 

romanesc, potrivit INS, a fost condus de Germania, urmata de SUA, Israel,

 

Franta, Polonia, Regatul Unit, Italia, Belgia, Austria, Republica Moldova.


   Gradul de ocupare pe litoral in luna iunie a fost cu putin peste 50% datorita

 

programului special “Litoralul pentru toti” si biletelor vandute prin sistemul early

 

booking. In ultimii ani, din cauza ploilor abundente din intreaga tara, la inceputul

 

lunii iulie gradul de ocupare era scazut. Anul acesta in primele trei luni ale

 

sezonului s-a inregistrat o crestere a numarului de turisti sositi pe litoral cu

 

8,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Chiar daca vremea buna a

 

revenit, incepand cu august, numarul turistilor n-a crescut, procentul fiind cu

 

doar 5% mai mare fata de aceeasi luna a anului trecut.


   Majorarea tarifelor cu numai 4% si cresterea statistica a numarului de turisti

 

cu doar 3% fata de anul 2018, a facut ca profitul hotelierilor de pe litoral sa scada

 

fata de cel din anul anterior. Cauzele sunt productivitatea scazuta a angajatilor

 

pe fondul unei cresteri fortate a fondului de salarii cu 20-30%, cresterea

 

costurilor pentru utilitati cu 15-20%, majorarea preturilor materiilor prime

 

alimentare cu 10-15%. In acest an,pe litoral a continuat criza fortei de munca.

 

Cauzele sunt: exodul populatiei, scaderea natalitatii, iesirea la pensie a numerosi

 

angajati, legislatia anacronica si protectionista. Chiar daca exista incercari

 

timide de a suplini lipsa fortei de munca cu muncitori din alte tari, in Romania se

 

va accentua criza angajatilor in urmatorii ani. Din pacate, in acest moment nu se

 

intrevad solutii viabile, tanara generatie nefiind pregatita sa munceasca

 

productiv, sistemul de educatie fiind incapabil sa faca fata provocarilor din piata

 

muncii, iar importul de muncitori nu este o solutie fezabila financiar in turismul

 

sezonier de pe litoral.


   Avand in vedere ca sezonul estival s-a decalat in ceea ce priveste vremea, chiar

 

daca voucherele de vacanta au fost eliberate pe parcursul intregului an, s-a

 

pastrat tendinta ca foarte multi turisti sa vina pe litoral in luna august sau la

 

inceputul lunii septembrie.Modificarea structurii anului scolar a facut ca multe

 

dintre hotelurile de pe litoral sa se inchida inainte de jumatatea lunii

 

septembrie.

 

 

Constatam ca si Romania se adapteaza rapid tendintei mondiale de „sharing

 

accommodation”, astfel ca, potrivit estimarilor FPTR, 20% din locuintele private

 

din statiunile si orasele de pe litoral, se inchiriaza in timpul sezonului estival,

 

ceea ce genereaza un numar foarte mare de persoane cazate, ducand la

 

aglomerarea statiunilor. Nu se stie care este volumul exact al turismului

 

nedeclarat si necuantificat in miile de apartamente neclasificate care opereaza

 

in regim de inchiriere hotelier (Mamaia, Navodari etc.), in casele si

 

apartamentele oferite de localnici (Constanta, Eforie, Vama-Veche, 2 Mai,

 

Mangalia etc.) sau in alte stucturi de primire turistica neclasificate, valorificate

 

online.


    In lipsa unui management judicios al destinatiilor turistice, s-au acordat de

 

catre autoritatile locale autorizatii marilor retaileri pentru constructia de

 

hipermarketuri, autorizatii pentru mici magazine alimentare, ceea ce a dus la

 

transformarea statiunilor turistice in orase, a turistilor in locuitori,  operatorii

 

din turism inregistrand pierderi mari in vanzarile din  alimentatie publica.

    Mediul de afaceri a investit in structuri de cazare pe litoralul romanesc, a

 

creat oferte si servicii cat mai diversificate, care sa cuprinda o arie cat mai larga

 

de turisti. Desi mediul de afaceri din turism depune eforturi in fiecare an pentru

 

cresterea numarul turistilor din statiunile de la malul marii, se confrunta in

 

continuare cu aceleasi probleme care s-au permanentizat: administrarea si

 

atribuirea ineficienta a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa

 

mijloacelor de transport public, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public

 

deficitar, spatii verzi neamenajate, acces dificil in destinatie, drumuri

 

neasfaltate sau crapate, trotuare distruse, lipsa parcarilor amenajate, spatii verzi

 

neintretinute etc.


    Mediul de afaceri din turism a reusit sa convinga legislativul ca cea mai buna

 

solutie pentru gestionarea statiunilor este Organizatia de Management al

 

Destinatiei (OMD), prima entitate de acest fel fiind infiintata in municipiul

 

Mangalia.


   Chiar daca cheltuielile de operare au crescut cu peste 20% in 2019, multi

 

investitori vor fi tentati sa reinvesteasca profitul obtinut in acest an, in special in

 

nordul zonei Mamaia, a zonei Navodari si in sudul litoralului. Vor continua

 

investitiile in structurile de primire turistica existente, astfel incat sa se ridice

 

gradul de confort spre minim 3 stele. Conjunctura turistica internationala este

 

incerta, falimentele rasunatoare din ultima perioada vor duce la modificari ale

 

pietelor turistice internationale, ceea ce va afecta si putinele sosiri ale turistilor

 

in Romania. Conjunctura turistica nationala va fi favorabila dezvoltarii turismului

 

intern si a incomming-ului doar daca vom avea stabilitate politica.


Dr. ing. Dragos RADUCAN                                                                                 
Prim-Vicepresedinte Executiv Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc                   
F.P.T.R.:
Analiza sezonului estival 2019
Dr. ing. Dragos RADUCAN
Prim-Vicepresedinte Executiv Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc